Wanneer jij β of je kind β vastloopt in het dagelijks leven, is het niet altijd meteen duidelijk waarom. Psychodiagnostisch onderzoek biedt stap voor stap meer inzicht. Via gesprekken, observaties en tests kijken we naar denken, voelen en handelen, en zoeken we samen naar antwoorden en handvatten voor de toekomst. Zo helpt het onderzoek niet enkel om kenmerken of diagnoses in kaart te brengen, maar vooral om te begrijpen wat er speelt en wat nodig is om verder te kunnen.
Ik ben Kaydee, psychologisch consulent en diagnosticus. Ik begeleid kinderen, jongeren Γ©n volwassenen bij het vinden van meer inzicht in zichzelf. Met een open blik en oprechte betrokkenheid luister ik naar jouw verhaal, of dat van je kind. In een veilige, rustige setting nemen we samen de tijd om helderheid te brengen in wat verwarrend of moeilijk voelt.
Psychodiagnostiek is voor mij geen verzameling tests of cijfers. Het draait om begrijpen wie jij bent β of wie je kind is β met al je sterktes en kwetsbaarheden. Soms gaat dat over ADHD, autisme, executieve functies of intelligentie. Maar bovenal gaat het over mensen en over het zoeken naar handvatten die echt verder helpen.
Ik werk zorgvuldig en op maat. Door te luisteren, verbanden te leggen en inzichten samen te vatten in begrijpelijke taal, help ik jou β of je kind β om meer grip te krijgen op wat er aan de hand is. Dat kan rust brengen Γ©n richting geven. Je hoeft het niet alleen te doen. Samen gaan we op weg om beter te begrijpen wat er speelt.
Een IQ-onderzoek kan worden aangevraagd op eigen initiatief of na doorverwijzing,
bijvoorbeeld in het kader van logopedische terugbetaling. Er is geen intakegesprek nodig: je kunt eenvoudig een afspraak maken via het contactformulier. Na het onderzoek worden de resultaten gedeeld met de ouders en de logopedist(e). Op verzoek geef ik graag ook een mondelinge toelichting.
ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) kan zich bij kinderen en jongeren op
verschillende manieren uiten: moeite met aandacht, overbeweeglijkheid of impulsief gedrag. Dit kan een impact hebben op school, vriendschappen en het dagelijks functioneren β en het gedrag kan ook verschillen per omgeving. Een psychodiagnostisch onderzoek biedt dan helderheid en vormt een basis voor verdere ondersteuning en behandeling.
Verloop:
β’ Intakegesprek met ouders (zonder kind/jongere)
β’ Kennismakingssessie met het kind/jongere
β’ Vragenlijsten voor ouders en school
β’ Intelligentieonderzoek
β’ Onderzoek naar aandacht en concentratie
β’ Onderzoek naar executieve functies
β’ Klasobservatie (indien nodig)
β’ Bespreking van de resultaten en advies
β’ Indien nodig: doorverwijzing naar kinderpsychiater of neuroloog
Elk onderzoek wordt op maat samengesteld, afhankelijk van jouw hulpvraag, achtergrond en situatie. De hierboven beschreven trajecten zijn voorbeelden van hoe een diagnostisch proces eruit kan zien.
Veel volwassenen leven al lange tijd met ADHD-symptomen, zonder dat ze precies wisten waar hun uitdagingen vandaan kwamen. Sommigen ervaren vooral concentratieproblemen of uitstelgedrag, anderen voelen vooral innerlijke onrust, moeite met plannen of het reguleren van emoties. Deze klachten kunnen het dagelijks leven sterk beΓ―nvloeden β op het werk, thuis of in relaties. Psychodiagnostisch onderzoek helpt om meer inzicht te krijgen in jouw functioneren en kan zorgen voor een stevige basis en passende begeleiding.
Verloop:
β’ Intakegesprek
β’ Vragenlijsten voor jou Γ©n een naaste (bijv.partner, ouder, vriend)
β’ Ontwikkelingsanamnese
β’ Intelligentieonderzoek
β’ Semi-gestructureerd interview + aandacht- en concentratietest
β’ Onderzoek naar executieve functies
β’ Bespreking van de resultaten en advies
β’ Indien nodig: doorverwijzing naar psychiater of neuroloog
Elk onderzoek wordt op maat samengesteld, afhankelijk van jouw hulpvraag, achtergrond en situatie. De hierboven beschreven trajecten zijn voorbeelden van hoe een diagnostisch proces eruit kan zien.
Sommige volwassenen herkennen pas op latere leeftijd kenmerken van autisme in zichzelf. Ze voelen zich anders in sociale situaties, ervaren overprikkeling, of hebben behoefte aan voorspelbaarheid en structuur. Psychodiagnostisch onderzoek kan dan helpen om jezelf beter te begrijpen en handvatten te vinden die Γ©cht bij je passen.
Verloop:
β’ Intakegesprek
β’ Vragenlijsten voor jou Γ©n een naaste (bijv.partner, ouder of vriend)
β’ Ontwikkelingsanamnese
β’ Intelligentieonderzoek
β’ ADOS-2 afname + specifieke testen
β’ Semi-gestructureerd interview
β’ Onderzoek naar executieve functies
β’ Bespreking van de resultaten en advies
β’ Indien nodig: indicatie doorverwijzing naar een psychiater of neuroloog
Elk onderzoek wordt op maat samengesteld, afhankelijk van jouw hulpvraag, achtergrond en situatie. De hierboven beschreven trajecten zijn voorbeelden van hoe een diagnostisch proces eruit kan zien.
We starten met een intakegesprek waarin we jouw verhaal β of dat van je kind β verkennen. We bespreken de zorgen, wat al geprobeerd is en wat goed loopt. Zo stemmen we het onderzoek af op jullie situatie.
Als onderzoek nodig is, bestaat dit uit gesprekken, vragenlijsten en psychologische tests. Zo krijgen we meer inzicht in het functioneren en de moeilijkheden.
Na het onderzoek bespreken we de resultaten en ontvang je een verslag. Met jouw toestemming kan dit gedeeld worden met andere betrokken hulpverleners.
Afspraken kunnen kosteloos geannuleerd worden tot 48u op voorhand. Bij laattijdige annulering wordt het volledige bedrag in rekening gebracht. Door een afspraak te maken, ga je akkoord met het annulatiebeleid.
Je kunt contact met mij opnemen voor meer informatie of om een afspraak te maken via het contactformulier of de onderstaande gegevens: